• رعایت اصول بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از جمله شستشوی کامل دست ها با آب و صابون، رعایت فاصله با دیگران، ماندن در خانه و استفاده از ماسک در خارج از خانه در ماه مبارک رمضان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
  • رعایت اصول صحیح تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به خصوص بیماری کووید 19 دارد.
  • با تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین A ، D ، E ، C، آهن، روی و سلنیم که برای سیستم ایمنی مفیدند، نگرانی از تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به کووید در روزه داری کاهش می یابد.
  • در صورت داشتن مشکلات مرتبط با سلامت، برای اطمینان از بی ضرر بودن روزه با پزشک خود مشورت کنیم.
  • از برگزاری مراسم افطاری بپرهیزیم و نذورات خود را در قالب بسته های حمایتی در اختیار نیازمندان قرار دهیم.
  • در سال جاری که ساعت روزه داری طولانی است، گرسنگی و حذف وعده های غذایی به ویژه سحری باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به کووید را افزایش می دهد.
  • با توجه به نقش ويتامین«آ» A در تقویت سیستم ایمنی بدن در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین«آ» A شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدوحلوایی و انواع مرکبات و زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده کنیم.
  • برای افزایش سیستم ایمنی بدن منابع غذایی ویتامین«د» D (لبنیات، زرده تخم مرغ و ماهی های چرب مصرف کنیم.
  • ويتامین«ایی» E آنتی اکسیدان بوده و به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • برای تامین ویتامین«ایی» E در طبخ غذا از روغن های مایع مانند کانولا، آفتابگردان و ذرت استفاده کنیم.
  • برای تامین ویتامین«ایی» از سبزی هایی مانند اسفناج، کلم پیچ، سویا و سیب زمینی در سحر و اقطار و از انواع آجیل مانند فندق، بادام، گردو در فاصله افطار تا شام مصرف کنیم.
  • از منابع غذایی حاوی ويتامین«سی» C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج و کیوی در افطار، شام و سحر مصرف کنیم.
  • برای ارتقای سیستم ایمنی بدن در ماه رمضان، منابع غذایی ويتامین های گروه«ب» B مانند انواع سبزی برگ سبز و میوه، شیر و لبنیات، انواع گوشت، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش، مغزها (پسته، گردو، بادام و فندق) را مصرف کنیم.
  • یرای پیشگیری از عفونت های ویروسی و تامین ویتامین«ب12» B12 از گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده کنیم.
  • دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می شود.
  • برای دریافت آهن، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل مصرف کنیم.
  • اگر منابع غذایی آهن به همراه غذاهای حاوی ویتامین«سی» c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.
  • مصرف غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در سحر، افطار و شام در ماه رمضان توصیه می شود.
  • از مصرف زياد زولبیا و بامیه که حاوی مقادير زيادی قند و چربی هستند، خودداری کنیم.
  • روزه داری نه تنها در افراد سالم عارضه ای ایجاد نمی کند، بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می شود.
  • افراد سالم کمتر از 65 سال می توانند با رعایت موازین بهداشتی و تغذیه ای روزه بگیرند.
  • افراد مبتلا به بیماری و یا دارای مشکلات سلامتی باید در مورد روزه داری با پزشک مشورت کنند.
  • افرادی که به کروناویروس مبتلا شده و بهبود یافته اند، حداقل تا 6 هفته پس از بیماری روزه نگیرند.
  • مبتلایان به فشارخون بالا، قلبی، سرطان و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به وضعیت شدید کووید 19 هستند، این افراد در مورد روزه داری با پزشک مشورت کنند.
  • تغذیه صحیح تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها به خصوص کووید 19 دارد.
  • با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از همه گروه های غذایی و جایگزین های آنها، انرژی، پروتئین و ریزمغذی های موردنیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.
  • رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه با استفاده از همه گروه های غذایی و جایگزین های آنها، باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می شود.
  • در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی تامین انواع مختلفی از مواد غذایی به تناسب با یکدیگر و مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت همراه با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی توصیه می شود.
  • در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی همراه با محدود نمودن غذاهای دارای چربی، کلسترول، قند، نمک و ترکیبات افزودنی توصیه می شود.
  • استفاده از همه گروه های غذایی برای برطرف کردن نیازهای بدن فرد روزه دار توصیه می شود.
  • شش گروه غذایی اصلی عبارتند از: نان و غلات، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه ها، میوه ها، سبزی ها و شیر و لبنیات
  • مصرف میوه و سبزی در ایام روزه داری به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.
  • لبنیات کم چرب (کمتر از 2.5 درصد) مصرف کنیم.
  • در ایام روزه داری مصرف پروتئین اعم از حیوانی و یا گیاهی که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از کووید 19 لازمند باید توجه شود.
  • در ایام روزه داری برای پیشگیری از کووید 19 پروتئین های حیوانی و یا گیاهی مصرف کنیم.
  • انواع حبوبات منبع پروتئین هستند و وقتی همراه با غلات مصرف می شوند، به عنوان جایگزین گوشت، مرغ و ماهی می توانند یک پروتئین خوب و با کیفیت را برای بدن تامین کنند.
  • از مصرف زياد زولبیا و بامیه که حاوی مقادير زيادی قند، چربی، اسید های چرب اشباع و ترانس است و موجب چاقی، ديابت و اختلالات چربی خون می شود خودداری کنیم.

 

 

تصاویر خبری

اینفوگرافیک و عکس‌نوشت

روز جهانی اهدای خون گرامیداشت هفته جهانی آگاهی از تیرویید خرمشهر را خدا آزاد کرد هفته ملی بدون دخانیات روز ملی جمعیت گرامی باد

کیوسک مطبوعات

تقویم تاریخ

سامانه ها

Template Design:Dima Group