شرح وظایف:
سپاس
سپاس مخفف (سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایران)، به منظور یکپارچهسازی اطلاعات سلامت شهروندان در سطح کشور توسط مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تعریف شده و مسئولیت اجرای آن را معاونت تحقیق و توسعه این مرکز بر عهده دارد. یکپارچه سازی اطلاعات سلامت امکان ارائه خدمات بهتر بهداشتی-درمانی و مدیریت بهتر نظام سلامت کشور را فراهم میسازد.
ابعاد طرح سپاس
این طرح دارای ابعاد گوناگونی است که توسعه در هر بعد نیازمند برنامهریزی دقیق و هماهنگی با سایر ابعاد میباشد. در طرح سپاس تمامی ابعاد سخت افزاری، نرم افزاری، زیرساخت شبکه ارتباطی، استانداردها، قوانین و مقررات، آموزش، فرهنگسازی، تحقیقات بنیادین، توسعهای و کاربردی، و توسعه مراکز انفورماتیک پزشکی و زیستی در نظر گرفته شده است. این طرح با اولویت ویژهای در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین طرح فناوری اطلاعات حوزه سلامت در کشور پیگیری میشود.
چشم انداز
چشم انداز این طرح موقعیت قابل رقابت جهانی در زمینه تسهیل ارایه خدمات سلامت با کیفیت برتر، مدیریت بهینه نظام سلامت کشور و ایجاد زیرساخت مستحکم برای تولید دانش پزشکی و زیستی بهوسیله نظام یکپارچه اطلاعات سلامت ایجاد شده از طریق پرونده الکترونیکی سلامت می باشد.
ماموریت
ایجاد بستر لازم برای ارائه خدمات پیشرفته سلامت الکترونیکی از طریق پرونده الکترونیکی سلامت
ایجاد بستر لازم برای نظارت بر کیفیت ارائه خدمات سلامت
ایجاد بستر لازم برای مدیریت حوزه سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات دقیق و یکپارچه
ایجاد بستر لازم برای افزایش سرعت و کیفیت تولید دانش پزشکی و زیستی
ایجاد بستر لازم برای توزیع عادلانه منابع سلامت
ارزش
ارزشهای محوری طرح شامل موارد زیر است
صیانت از حقوق شهروندی
عدالتمحوری
حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات
اهداف سپاس
یکپارچهسازی اطلاعات سلامت شهروندان
ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی
توزیع عادلانه منابع سلامت
بهینهسازی مصرف منابع سلامت و اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح، دقیق و با قابلیت دسترسی سریع
تسریع و تسهیل تولید و مدیریت دانش پزشکی و زیستی
کمک به توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد
کاهش عوارض ناشی از اشتباهات پرسنل پزشکی
کاهش هزینه های خدمات بهداشتی درمانی
افزایش امنیت اطلاعات سلامت
تقویت نقش نظارت در نظام سلامت
بهبود کیفیت آموزش پزشکی
ارائه خدمات نوین الکترونیکی
بهینهسازی کسب و کار نظام سلامت کشور
صیانت از حقوق شهروندی
عدالتمحوری
حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات
اهداف سپاس
یکپارچهسازی اطلاعات سلامت شهروندان
ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی
توزیع عادلانه منابع سلامت
بهینهسازی مصرف منابع سلامت و اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح، دقیق و با قابلیت دسترسی سریع
تسریع و تسهیل تولید و مدیریت دانش پزشکی و زیستی
کمک به توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد
کاهش عوارض ناشی از اشتباهات پرسنل پزشکی
کاهش هزینه های خدمات بهداشتی درمانی
افزایش امنیت اطلاعات سلامت
تقویت نقش نظارت در نظام سلامت
بهبود کیفیت آموزش پزشکی
ارائه خدمات نوین الکترونیکی
بهینهسازی کسب و کار نظام سلامت کشور
حوزه فعالیت
نرم افزار
توسعه و بروز رسانی وب سایت معاونت درمان و ادارات زیر مجموعه
پیگیری و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات نرم افزاری و بهبود سیستم
مشاوره به واحدها مربوطه جهت مکانیزه کردن فرایند ها
عقد قراردادهای خرید و پشتیبانی نرم افزارها
همکاری در تهیه RFP ، تهیه تنظیم و مستند سازی نیازمند ها و انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا
آشنایی فنی با نرم افزار ها و سخت افزارهای مربوطه مانند حضور وغیاب و دستگاه تایمکس و...
آگاهی از کلیات )حیطه و نوع فعالیت های تحت پوشش ( نرم افزارهای واحد مربوطه جهت پیگیری مناسب تر مسائل مربوطه
نظارت و نگهداری از سرور نرم افزارهای معاونت و پشتیبانگیری از داده ها
تایید اتمام کار پروژه ها و یا فاکتور های نرم افزاری
مطلع بودن از هر گونه تغییر و تحول نرم افزاری
آگاهی کامل از کاربرد و تنظیمات نرم افزار اتوماسیون اداری و رفع اشکال کاربران شاغل واحدها
سخت افزار
بررسی کارشناسی درخواست خرید تجهیزات رایانه ای واحدها و تایید یا عدم تایید نیاز
تهیه لیست تجهیزات مناسب با نیاز
تایید فاکتورها از نظر فنی و مطابقت با لیست تجهیزات و بررسی قیمت و اعلام نظر احتمالی در زمینه قیمت ها
کنترل فنی تجهیزات خریداری شده از نظر تطبیق با فاکتور های تایید شده
رفع عیوب و نصب سیستم عامل و نرم افزارهای جانبی ،آنتی ویروس و... بر روی رایانه های موجود در واحد
تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم ها و رفع عیب تجهیزات
نظارت بر فرآیند ارسال تجهیزاتی که نیاز به تعمیر در بیرون از دانشگاه دارند
شبکه
نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد های فن آوری اطلاعات وارتباطات
تهیه مستندات جامع شبکه بر اساس استاندارد مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات
آگاهی کامل از کاربرد و نحوه عملکرد تجهیزات Active
آگاهی کامل از نحوه ارتباط مرکز و دسترسی به شبکه اینترنت و اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز
آگاهی کامل از نحوه عیب یابی درون شبکه و برخورد با مشکلات احتمالی
حفظ ، نگهداری ، پشتیبانی و عیب یابی از نقطه ابتدایی تا انتهایی شبکه موجود
مطلع نمودن مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغییر ، تحول و نیازها
عیب یابی و رفع مشکل شبک ها ی کلیه سیستمهای کامپیوتری موجود در مرکز مربوطه) IP وکارت شبکه و... (
مطلع بودن از انجام هرگونه عملیات عمرانی و تلاش جهت حفظ و نگهداری تجهیزات شبکه
مخابرات
کار با نرم افزار مرکز تلفن و نحوه ارتباط سیستم رایانه با مرکز تلفن
نظارت روزانه بر عملکرد صحیح دستگاه Voip و رفع عیوب احتمالی
نظارت بر صحت عملکرد ups و باطریهای مرکز تلفن